Het gebeurt in de school, tussen leerlingen, tussen leerkrachten, tussen leerlingen en leerkrachten.
Het komt ook voor op het werk, in jeugdbewegingen, in sportverenigingen, en ga zo maar verder.
Pesten is een fenomeen dat zich overal voordoet, eender wat je leeftijd, je origine, je kleur, je geloof, je hobby's, je interesses, je vrienden, je omgeving, je familie, je school, je uiterlijk... Iedereen kan gepest worden.
Hoe kan je de pester en het slachtoffer ervan ontdekken?
'Luc, leraar:
«Ik had het niet gezien»'²
En als je het ontdekt, hoe ga je er mee om? En bovenal hoe los je het op? Kan je als opvoeder of als tussenpersoon in een pest conflict het effectief oplossen? Of is het oplossen gewoon het probleem verschuiven, drijf je de pester niet gewoon naar een nieuw slachtoffer waarbij hij nog veel onzichtbaarder te werk zal gaan?Wat doe je als leerkracht tegen pesten in je klas, wat doe je als slachtoffer, wat kan je doen, welke instellingen werken aan een betere leefwereld inzake pesten op school?
Wat is de oorzaak van pesten? Heeft de pester een echte rede om een persoon uit te kiezen, of is het pure willekeur?
Wat is het gevolg van pesten? Is er hoop voor de slachtoffers? Wat of wie kan een uitweg bieden voor slachtoffers?
In dit onderzoek ga ik opzoek naar wat pesten allemaal inhoud, welke de oorzaken zijn, welke de gevolgen zijn, wat je als leerkracht opvoeder kan en moet doen en hoe je de situatie weer kan rechttrekken.
Bronverelding:
Internetbronnen:
http://www.klasse.be/leraren/archief.php?id=2452 ²
http://jahee.madoka.be/gezinsbondhaasrode/pestenkanniet.php (afbeelding)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten